Przejdź do menu głównego Przejdź do treści strony Przejdź do stopki
Logo Banku Spółdzielczego w Sławnie
Facebook
  • Logowanie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O banku
    • O nas
    • Historia
    • Zasady
      ładu korporacyjnego
    • Polityka informacyjna
    • RODO
    • PSD2
    • Polityka Prywatności i Plików Cookies
    • Gwarancje BFG
    • Dane finansowe
    • Nagrody i wyróżnienia
    • Partnerzy
    • Outsourcing
    • Standardy ochrony małoletnich
    • Sygnaliści
  • Oferta
    • Klienci Indywidualni
    • Młodzież i studenci
    • Klienci biznesowi
    • Rolnicy
  • Aktywność
    lokalna
    • Kultura
    • Oświata
    • Sport
    • Inne
    • Podziękowania
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Logowanie
  • Moje dokumenty SGB
  • Logowanie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O banku
    • O nas
    • Historia
    • Zasady
      ładu korporacyjnego
    • Polityka informacyjna
    • RODO
    • PSD2
    • Polityka Prywatności i Plików Cookies
    • Gwarancje BFG
    • Dane finansowe
    • Nagrody i wyróżnienia
    • Partnerzy
    • Outsourcing
    • Standardy ochrony małoletnich
    • Sygnaliści
  • Oferta
    • Klienci Indywidualni
    • Młodzież i studenci
    • Klienci biznesowi
    • Rolnicy
  • Aktywność
    lokalna
    • Kultura
    • Oświata
    • Sport
    • Inne
    • Podziękowania
  • Dostępność
  • Kontakt
  • Logowanie
  • Moje dokumenty SGB
Rusza proces rozliczenia i umorzenia subwencji dla mikrofirm i MŚP w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0
27 października 2021

Szanowni Klienci,

jeśli skorzystaliście z pomocy w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 z pewnością zaciekawi Was informacja dotycząca umorzenia subwencji. Poniżej zamieszczamy główny komunikat prasowy Polskiego Funduszu Rozwoju.

Zachęcamy do lektury.

 

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm oraz małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.

Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Będą spłacać subwencję na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.

Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach:

Rozliczenia małych i średnich firm

  • od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.

Rozliczenia mikrofirm

  • od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.

Decyzje dotyczące umorzeń

W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:

  • określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
  • wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
  • informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.

 

Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.

Zasady rozliczenia MŚP

Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:

  • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
  • oraz rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy  nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.

Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.

Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.

Zasady rozliczenia mikrofirm

Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:

  • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
  • oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.

PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.

Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.

Wymagane oświadczenia i inne informacje

  • Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
  • Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej,.
  • PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.

Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.

Planowane szkolenia i informacje

Od listopada rozpoczną się szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR. W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).

  • Zastrzeżenie
    dokumentów
    i kart
  • REKLAMACJE
  • RODO 1
  • Pozasądowe
    rozwiązywanie
    sporów
    konsumenckich
  • Bezpieczeństwo IT
  • Pliki
    do pobrania
  • Mapa strony

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach z Banku Spółdzielczego w Sławnie, na pocztę e-mail, zapisz się do listy mailingowej. Pola oznaczone gwiazdką(*) są wymagane do wypełnienia.

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą (albo katalog na spam) i potwierdź swoją subskrypcję.

Zamów rozmowę

    Nasi doradcy są do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Proszę podać preferowaną godzinę kontaktu.

    Designed & developed by DDS Poland Designed & developed by

    Bank Spółdzielczy w Sławnie z siedzibą w Sławnie ul. Kopernika 5, 76-100 Sławno, wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy w Koszalinie, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000133977, REGON 000498715, NIP 839-00-144-09

    Ten serwis używa plików cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację na wykorzystanie plików cookies.
    © 2016 Bank Spółdzielczy w Sławnie. Wszelkie prawa zastrzeżone.