Aktualności

Ostrzeżenie dla Klientów Banku przed próbami wyłudzeń
13 grudnia 2021

 

Pamiętaj!!!

Nigdy nie podawaj żadnych swoich prywatnych  danych osobom postronnym.

 

Szanowni Państwo,

Coraz częściej do banków trafiają skargi od klientów, którym oszuści wyczyścili konta bankowe wykorzystując do tego zaufanie klientów do banków. Oszuści kontaktują się z klientami telefonicznie, wykorzystując słabość technologii GSM, która umożliwia podszycie się pod dowolny numer (w tym numer infolinii lub nazwę banku). Osoby dzwoniące podają się za pracowników IT itd.  Najczęściej powołując się na względy bezpieczeństwa nakłaniają klientów do podania danych osobowych, danych do logowania do bankowości elektronicznej albo danych z kart płatniczych, namawiają do pobrania i instalacji w telefonie aplikacji umożliwiających kontrolowanie urządzenia czy uzyskiwanie dostępu do przechowywanych w nim danych. Wg ostrzeżeń o najnowszych formach oszustw, na telefon ofiary dzwoni nagrany wcześniej “wirtualny asystent bezpieczeństwa bankowego”. Automat informuje, że na koncie została zarejestrowana podejrzana próba logowania lub transakcja na kwotę kilkuset złotych na rzecz osoby XYZ. Jeżeli klient potwierdzi logowanie/przelew wskazanym przyciskiem, za chwilę otrzymuje kolejny telefon, już z “żywym oszustem”, który w manipuluje klientem i wyciąga od niego wrażliwe dane.

 

Pamiętaj!!!

Pracownik Banku nigdy sam nie zadzwoni do Ciebie prosząc o:

  • podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej,
  • podanie pełnych danych karty płatniczej (numer karty, data ważności i trzycyfrowy kod CVV),
  • zainstalowanie dodatkowych aplikacji na komputerze lub smartfonie, które mają ułatwić płatności,
  • potwierdzenie nieznanych transakcji, np. poprzez podanie kodów SMS.

Jeśli mają Państwo wątpliwości czy rozmawiają z pracownikiem Banku należy się rozłączyć, sprawdzić numer Banku na stronie internetowej i oddzwonić.
Należy poinformować Bank o każdej próbie wyłudzenia danych.

 

Szanowni Państwo, prosimy o ostrożność z korzystania z usług płatniczych oraz zapoznanie się z poniższymi komunikatami.

Komunikaty dostępne są na stronach:

ZBP – https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Falszywe-polaczenia-telefoniczne-przestepcow-podszywajacych-sie-pod-banki

KGP – https://policja.pl/pol/aktualnosci/210076,Uwazajmy-na-falszywe-polaczenia-telefoniczne-przestepcow-podszywajacych-sie-pod-.html